Brockwood Park School - Reisverslag uit Bramdean, Verenigd Koninkrijk van Wouter Plantinga - WaarBenJij.nu Brockwood Park School - Reisverslag uit Bramdean, Verenigd Koninkrijk van Wouter Plantinga - WaarBenJij.nu

Brockwood Park School

Blijf op de hoogte en volg Wouter

29 Oktober 2017 | Verenigd Koninkrijk, Bramdean

Dit verslag is een poging om een indruk te geven van de laatste veranderingen hier. Het is enigszins rommelig geschreven, mede omdat ik met verschillende tussenpozen hieraan heb gewerkt, en ik er ook niet al teveel tijd aan besteden wil, maar uiteindelijk is er dan dit verslag...

Niet iedereen zal helemaal op de hoogte zijn van mijn 'whereabouts' de laatste anderhalf à twee jaar. In deze periode zijn er de nodige uitdagingen geweest die mijn leven nogal beïnvloed hebben. Mijn lichamelijke gezondheid hierin de meest duidelijke factor, wat de oorzaak/oorzaken ook moge wezen is nog steeds niet geheel duidelijk, maar twee verschillende darmparasieten en een mogelijke falen van mijn maag om vitamine B12 op een bruikbare manier op te nemen, hebben mogelijk een rol gespeeld. Kort gezegd heb ik mogen ervaren wat er gebeurt wanneer je lichaam (oa. spijsvertering / stofwisseling) het laat afweten. Als dat gebeurt verlies je je energie, zonder energie veranderd alles en kan de kleinste handeling al voelen als een uitputtingsslag. Dit is een zeer aparte ervaring geweest waarin honderd en één dingen gedacht, gezegd, gediagnosticeerd en geprobeerd kunnen worden, maar het lichaam doet en laat wat het wil of moet doen of laten. En als het lichaam niet wil, kun je niks. Dat is een realiteit die ik heb aan den lijve heb mogen ondervinden. Het heeft voor de uitdaging van mijn leven gezorgd en op vele manieren is dat erg leerzaam geweest, maar het is nu tijd dit allemaal achter mij te laten en meer opbouwende activiteiten te gaan ontplooien. Er is het een en ander veranderd en aangepast (oa. de parasieten die weg zijn en het innemen van speciale B12 zuigtabletten) en het gaat langzaamaan echt weer beter, hoewel er nog genoeg ruimte voor verbetering is. Wat de reden(en) ook mogen zijn, ik voel dat ik meer energie en focus krijg, sterker wordt en ik ben weer wat zwaarder geworden.

Één van de eerste opbouwende activiteiten sinds het beter gaat, was het maken van een trip naar Engeland voor een retreat voor jong volwassenen met het thema: "wat wil ik doen met de rest van mijn leven". Best relevant, vooral omdat ik een tijd lang in een soort overlevingsmodus heb geleefd en niet de inspiratie of energie had om mij met zulke vragen bezig te houden.
Tijd om weer eens goed na te denken wat ik wil en kan doen (met wat ik nu heb).
De retreat (en een korte trip langs de Engelse kust en Frankrijk) was erg verfrissend en tijdens de retreat raakte ik (of we, de reis maakte ik met een vriend, Theunis) erg onder de indruk van de hele omgeving van deze locatie en zijn omgeving. De retreat vond plaats in het Krisnamurti Centrum in Brockwood Park (in een groot nationaal park in zuid Engeland), in een landelijke omgeving met een zeer oude natuur. Tijdens het verblijf hebben we een rondleiding door de Brockwood Park School gehad, een school opgericht met de intentie om middelbare scholieren niet alleen op een abstract en theoretisch niveau te onderwijzen, maar om ze in vrijheid te stimuleren alle onderdelen van het leven (het vinden van eigen interesses en het opbouwen van een geheel eigen begrip van zichzelf en de wereld om hen heen). De open en ontspannen sfeer, gecombineerd met deze bijzondere omgeving maakte indruk op mij. Niet als iets 'spectaculairs' of revolutionairs ofzo, maar juist vanwege het gevoel van ongedwongenheid. Ondanks duidelijk verschillende prioriteiten tov reguliere scholen, is deze school een erkende school die waar leerlingen gewoon hun vakken moeten volgen zoals andere leerlingen, maar naast deze gewone schoolvakken wordt er veel gedaan om de leerlingen te faciliteren / stimuleren hun eigen creativiteit en inzicht te ontwikkelen. Er is veel te doen op een breed gebied aan kunst, muziek en dans terwijl andere vakken of 'clubs' aandacht besteden aan bijvoorbeeld natuur, tuinieren, filosofie, spiritualiteit en duurzaamheid. Onderwijs kan zoveel meer zijn dan het vaak lijkt te zijn in het reguliere onderwijs, waarin zoveel wordt opgelegd (zowel aan docent als leerling) en het leerproces meer lijkt op het afvinken van het bezitten van specifieke (meer statische) kennis en vaardigheden, terwijl het ontwikkelen van niet-concrete maar 'bredere' (meer dynamische, creatieve en emotionele) kennis en vaardigheden lijkt onder te sneeuwen.

Maar goed, ik kreeg tijdens ons verblijf hier ook te horen dan er net twee posities als Mature Student op deze school vrijgekomen waren. Dit leek goed te passen bij mijn huidige interesses en situatie (voor kost en inwoning werk je hierbij 20 tot 24 uur per week, waar ik nu weer prima toe in staat ben). Een lang verhaal kort: een kleine zes weken (en inclusief een proefweek) zit ik op Brockwood Park School als een Mature Student. Een mooie kans om weer een echte routine op te bouwen en te verblijven in een inspirerende omgeving.
Ik werk drie ochtenden in de keuken (waar 's ochtends voor gemiddeld 120 man 2 gevarieerde maaltijden / lopende buffetten klaargemaakt worden) en twee dagen in het Krisnamurti Centrum, waar je veel verschillende taken tegelijk vervuld (receptie, reserveringen, gasten ontvangen en rondleiden, schoonmaak, maaltijden, enz). Een mooie afwisseling, waar de keuken een hoog werktempo heeft, is het werk in het centrum vanwege de hele sfeer veel meer ontspannen en is er ruimte je activiteiten meer zelf te bepalen. Hier werk je langere dagen (van half 8 tot drie, of van drie tot negen), maar is er ondertussen vaak tijd voor gesprekken met gasten. Soms over bloemetjes en bijtjes, soms over persoonlijke en diepgaande onderwerpen. Mensen komen naar dit centrum voor de rust, de mooie omgeving; om tot zichzelf te komen, zichzelf bezig te houden met het ontwikkelen van zelfinzicht (door te wandelen, het lezen van boeken of kijken van video's van Krisnamurti en anderen, meditatie, of wat dan ook) en te praten met mensen die hier ook mee bezig zijn. De sfeer is hier ontspannen en ongedwongen, net als in de school, alleen is het er een stuk kalmer dan in de school. Hier wonen tenslotte geen zeventig pubers op een klein hoopje..

Helaas lijkt het mij bijna onmogelijk om uit te leggen hoe is om hier echt te zijn, de intentie is om een cultuur te vormen die wordt gevormd door individuen (er wordt niet verwacht dat je bepaalde ideeën / denkwijzen aanneemt, je echte individualiteit ontdekken is het doel). Individuen die leren elkaars verschillen te begrijpen en accepteren en hun verantwoordelijkheid voor het geheel (de gemeenschap en samenleving als geheel) leren te begrijpen en nemen. Een cultuur waarin iedereen ruimte heeft om te ontdekken / zijn wie hij / zij is. Dit is natuurlijk een moeilijk meetbaar doel, maar ik heb zeker de indruk (mede adhv gesprekken met studenten / oud-studenten) dat deze school / gemeenschap een grote mogelijkheid biedt voor de studenten om zichzelf beter te leren kennen en op eigen wijze leren verhouden tot de wereld. Een cultuur die misschien wel geen cultuur te noemen valt, omdat iedereen op zijn eigen manier invulling geeft (of in ieder geval: kan geven) aan het leven hier. Er zijn uiteraard bepaalde afspraken en vaste momenten voor activiteiten als eten of vergaderingen, maar ook hierin je bent vrij om hierin mee te doen op een manier die bij je past. Er is gelukkig veel vrije tijd (behalve voor het vaste personeel misschien, dat erg veel taken heeft), wat kan betekenen dat je veel sociale activiteiten ontplooit met anderen of juist je eigen interesses ontwikkelt of onderzoekt. In mijn geval kies ik ervoor om altijd genoeg tijd vrij te maken voor mijzelf, maar ik heb gelukkig ook veel tijd die ik kan besteden met (vaak interessante en voor mij waardevolle) contacten, zowel van buitenaf (in het centrum) als de bewoners / studenten zelf. Ik heb het gevoel dat ik hier goed mijn weg kan vinden, wat maakt dat ik de eerste weken al als erg leerzaam heb ervaren en bijzondere contacten heb gelegd.

Wat ik wel heb gemerkt, is dat het leven in een (of in ieder geval, deze) gemeenschap intens kan zijn, want er is altijd veel gaande, maar ook zeer leerzaam. Wederom moeilijk in woorden te vatten, maar omdat het gaat om nogal een complexe woon, leer en leefomgeving met zeer veel sociale (en organisatorische) dynamiek, kun je erg veel leren. Waar normaal vaak onderscheid bestaat tussen al deze aspecten en je normaal met mensen in duidelijk gescheiden contexten te maken hebt, merk je hier dat er veel verschillende taken en rollen bestaan die allemaal op dezelfde locatie met dezelfde mensen bestaan. Normaal is het vanwege deze gescheidenheid makkelijk om mensen te negeren of vermijden, en zo kun je mogelijke uitdagingen en problemen (die uiteindelijk vaak binnen jezelf zijn ontstaan, door je eigen interpretaties) proberen te ontlopen. Hier gaat dat alleen niet werken, als je je hier negatief gaat verhouden tot andere mensen, en elkaar elk dag regelmatig tegenkomt, krijg je een lastig bestaan. Mogelijke problemen, ruzies of wantrouwen wordt daarom zo snel mogelijk ter sprake gebracht, en er wordt naar een oplossing gezocht, anders beïnvloed dat de hele sfeer... Weglopen voor andere mensen of verantwoordelijkheden is simpelweg geen optie als je zo dicht op elkaar woont. Één gevolg is bijvoorbeeld dat je hier duidelijk merkt dat je mede verantwoordelijk bent voor het functioneren van het geheel (in dit geval de mensen die hier leven, maar hetzelfde geldt natuurlijk in het groot in de 'buitenwereld'). Als je je verantwoordelijkheden niet nakomt, dan betekent het hier dat andere bekenden jou taken over moeten nemen, of het simpelweg niet gebeurt. In beide gevallen zullen de effecten direct merkbaar zijn, want alle problemen die men hier tegenkomt wordt in de vrijwel dagelijkse verzamelbijeenkomst besproken. Bijvoorbeeld: iemand die verantwoordelijk is voor de keuken / wc / eetzaal merkt dat men bepaalde rotzooi achterlaat en moet hierdoor meer werk verrichten dan de bedoeling is. Dit soort zaken worden dagelijks gecommuniceerd en iedereen wordt in zo'n geval gewezen op het feit dat ze gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het netjes en gezellig houden van de school. Dit gebeurt niet op een negatieve of 'zware' manier, maar wordt simpelweg benoemd. Iedereen die hier komt weet dat ze op deze school veel vrijheid kunnen verwachten, maar dat een voorwaarde daarvoor is dat hiermee wel een bepaalde verantwoordelijkheid gepaard gaat. Naar mijn idee zijn dit zeer belangrijke 'lessen' die niet vaak op zo'n directe wijze geleerd en ervaren kunnen worden. Zo is er veel meer, maar dit is wel een duidelijk voorbeeld van een van de voordelen van het tijdelijk leven in een gemeenschap.

Een mogelijk nadeel van het leven in een gemeenschap is dat men verder afgezonderd raakt van de buitenwereld of geïsoleerd raakt. Ik moet zeggen dat de leerlingen die hier zitten sowieso al niet de dertien-in-een-dozijn leerlingen zijn, en dat zullen ze ook niet worden, maar het gaat wel om positieve en actieve leerlingen die leren eigen initiatief en verantwoordelijkheid te nemen. Mensen komen hier meestal niet met het doel om hier lang te blijven, dat geldt voor alle leerlingen (meestal 1, regelmatig 2 en soms 3 of 4 jaar) maar ook voor de meeste personeelsleden (het is een intensieve baan met veel verantwoordelijkheden die uit veel meer dan 'alleen' lesgeven bestaan; minder dan de helft van de leraren werkt hier langer dan drie jaar). Het doel is niet om mooie idealen op te doen of jezelf af te zonderen. Het doel is meer om veel te leren op praktische vlakken, over jezelf en verantwoordelijk samenleven, en dit mee te dragen naar het leven in de maatschappij.

Nu jullie hopelijk enige indruk hebben van de 'ethos' van deze school, voordat ik afsluit nog even wat meer praktische zaken. In de ochtend is er ontbijt met een eigen keuze uit oa. fruit, diverse ontbijtgraanmixen, yoghurt, diverse soorten melk, brood en het nodige beleg. Er zijn dagelijks twee warme maaltijden met een hoofdgerecht (een hussel / ovenschotel oid) en daarnaast gekookte groenten, diverse rauwe salades (die maak ik op ma, di en woensdag), en vervolgens een flinke keuze uit noten, pitten, rozijnen, fruit, dressings en kruiden om het af te maken. Elke maaltijd is dus, tot op zekere hoogte, een soort buffet.
Bijna alle leerlingen (en Mature Students zoals ik) hebben een eigen kamer met bureau, stoel, dressoir, kledingkast, bed en badkamer. Niet meer dan nodig, maar een goede plek om op jezelf te kunnen zijn.
Verder is er onder andere een theehoek in de school waar je de hele dag thee kunt zetten of je eigen fruithapje oid op te maken met honing, suiker, cacoa, nootjes etc.
Er is een grote bibliotheek met een grote verscheidenheid aan boeken op alle mogelijke studie gebieden, met daarin wel een extra groot breed aanbod aan boeken op levensbeschouwend of 'spiritueel' gebied. Verder zijn er computerkamers, een (mooie) stilteruimte, een zitgedeelte met openhaard, sportzaaltje, een ronde verzamelhal, klaslokalen, diverse leefgedeeltes, etc.

Praktisch overzicht van een gemiddelde doordeweekse dag voor de leerlingen:

7-8:00 opstaan
7:30 - 8:30 ontbijt (ieder op zijn eigen tijd, maar uiterlijk tot 8:30)
8:30 - 9:00 ochtendklusjes (keuken opruimen, afwassen, vegen, stofzuigen, opruimen, etc.) voor iedereen in de school
9:00 - 9:30 verzamelbijeenkomst: alle nieuwtjes over georganiseerde activiteiten, mogelijke problemen, spullen die kwijt zijn, veranderingen, vragen, etc, plus tweemaal een stilte moment van zo'n twee minuten.
10:00 - 13:00 lessen, pauze, zelfstudie
13:00 - 13:30 lunch
13:30 - 14:00 pauze en eenmaal wekelijks: afwassen + opruimen eetzaal
14:00 - 17:00 lessen, vrije tijd, sportactiviteiten, etc
16:00 - 17:00 voor wie wil een tussendoortje met crackers, broodbeleg etc.
19:00 avondeten, eenmaal wekelijks afwassen + opruimen eetzal, vrije tijd
21:30 iedereen gaat naar eigen vleugel (jongens en meisjes scheiden)
22:00 stilte tijd / eigen kamer / slapen

In het weekend zijn er weinig verplichtingen en zijn de slaaptijden om 22:30 en 23:00.

Mijn eigen vrije tijd besteed ik onder andere aan het wandelen door en observeren van de natuur hier, lezen, gesprekken en diverse sociale activiteiten, wat rustige sport, zo nu en dan een (half) dagtripje naar een stad of strand en 'meditatie', maar ik moet zeggen dat tot nu toe nog geen dag hetzelfde is geweest. Er zijn altijd wel weer onverwachte activiteiten, ontmoetingen of andere mogelijkheden.
Rond de jaarwisseling ben ik waarschijnlijk rond de drie weken terug in Nederland en zal ik proberen zoveel mogelijk mensen te ontmoeten, dat is nu niet gelukt omdat alles zo snel is gegaan. Daarna zal ik hier tot half juli 2018 zijn om het schooljaar af te maken.

De foto's geven hopelijk enige indruk van de bijzondere natuur hier. Dit was het wel weer, vooralsnog, het is vandaag weer een mooie dag en ik ben van plan om daar gebruik van te maken :)

Oja, om alle foto's te bekijken, klik eerst op 'overzicht' bij de foto's, anders pakt ie alleen de eerste 20.

Met warme groet,

Wouter

• 29 Oktober 2017 - 12:57

Mama:

Hoi Wouter,
    Wat een mooi , overzicht van alles wat er gebeurt is! Ja zo is 2jaar zo voorbij,he, dat laat ook weer zien hoe betrekkelijk tijd is en ook in relatie tot je hele leven! Het verhaal van in Engeland is ook mooi weergegeven en een interessant gegeven om over na te denken voor ieder die zo zijn eigen leventje leidt. Zo heb je veel mensen inzicht gegeven in waar je bent en wat je doet, ben benieuwd naar de reacties die komen we horen weer, en veel liefs van hier!

• 30 Oktober 2017 - 09:13

Niels:

Klinkt goed en typisch als iets voor jouw! Succes met je zoektocht en persoonlijke ontwikkelingen daar! En begin je al aan te komen van die vieze vette english breakfasts?;) Veel plezier en geniet ervan! We zien elkaar eind dit jaar wel weer!!

• 31 Oktober 2017 - 16:38

Trui:

Hallo Wouter,
    Veel dank voor dit uitvoerige verslag met mooie foto’s. Het geeft ons een heel goed beeld van je leven in Engeland. Zo te horen en te zien is het heel erg inspirerend voor je.
    Ik ben erg blij, dat je na een hele moeilijke periode, hier tijdelijk je bestemming hebt gevonden en weer helemaal op krachten kan komen. Ik ben altijd onder de indruk, hoe goed je alles kunt verwoorden.
    Wens je verder nog een hele goede tijd, hoop dat je helemaal herstelt en geniet van al het positieve dat je nu meemaakt.
    Oet zit nu op Curacao en komt zondag weer terug. Het is zijn laatst klus en dan gaat hij op zijn 71ste echt met pensioen.
    Heel veel groeten, Trui

• 31 Oktober 2017 - 20:28

Mariska:

Hey Wout,

Wat een verhaal zeg! Gelukkig ben je weer aan het aansterken en jou ervaring daar zal je vast helpen met je verdere keuzes. Het klinkt als een bijzondere ervaring die zeker past bij jou :-)

Ik hoop dat we in januari nog afspraak met zijn allen kunnen plannen en ik wil je heel veel plezier en succes wensen daar!

Groetjes Mariska

• 01 November 2017 - 18:02

Madeleine:

Fijn, dat je na een aantal moeilijke jaren met je gezondheid, het gevoel hebt dat je weer een beetje op een plaats bent aangeland, waar je een positief gevoel van krijgt. Knap, zoals je het leven in deze gemeenschap beschrijft. Ik hoop, dat je er veel inspiratie opdoet en wens je daar een prettige tijd.
    Veel groeten Madeleine

• 06 November 2017 - 19:37

Pim Plantinga:

Beste Wouter,

Knap zoals je je leven van het laatste jaar beschrijft; een stukje berusting maar ook een sterke wil om van nu af aan jezelf te herpakken en al het positieve te gaan uitbuiten. En daarin zal je zeker slagen !! Zo te horen is Broadwood Park School een inspirerende omgeving om dit allemaal vorm te gaan geven.

Ben benieuwd naar je volgende verslagen, niet zozeer naar her reilen en zeilen van de school, maar om je eigen ontwikkelingen in deze omgeving.

Succes

Pim

• 07 November 2017 - 23:23

Mariët:

Pracht verhaal Wouter, wat mooi dat je daar zo op je plek bent, succes en geniet van je tijd daar!
    Groet Mariët

• 21 November 2017 - 16:19

Anneke IJpma:

Hoi Wouter,

Fijn om je zo te kunnen volgen Wouter. Dan zijn wij ook op de hoogte.
    Door de foto's kunnen we ons gemakkelijker een beeld vormen van je omgeving.
    Het klinkt allemaal erg goed. Hier kun je groeien.
    We wensen je een hele inspirende tijd in Engeland.

Hertlike groetsies en oan't skiuwens/sjen,

Jaap en Anneke

• 02 December 2017 - 10:56

Kees En Saskia:

Hoi Wouter,

Leuk om je verslag te lezen.
    Door de foto's kunnen we zien dat het een prachtige omgeving is.
    Zo te horen heb je het goed naar je zin. Fijn dat het met je gezondheid
    de goede kant op gaat.
    Het zou leuk zijn als we elkaar zien als je rond de kerst weer even in Nederland bent.
    Kunnen we de laatste nieuwtjes van je horen.

groetjes Kees en Saskia

• 19 December 2017 - 15:14

Pascale:

Hi Wouter,

Beetje (...) laat met reageren. Heb je verslag al eerder gelezen (prachtig!). Maar lukte toen niet om te reageren. Daarna beredruk met mijn (nieuwe) werk. Maar: nu is het gelukt!!
    Klinkt erg goed. Mooi hoe je jouw proces beschrijft. Klinkt dat je het erg goed naar je zin hebt daar? En echt heel fijn dat het fysiek ook een stijgende lijn is. Volgens mij is er gewoon een positieve vibe, zet zich in 2018 vast nog weer voort! Ben benieuwd naar alles wat daarna nog op je pad gekomen is. Je komt waarschijnlijk al weer bijna even naar huis met de kerst en oud en nieuw? Leuk als je dan ook hier langs komt! Laat maar weten of (wanneer) het je lukt!

Harteegroet, Pascale

• 05 Januari 2018 - 23:14

Carla Quast:

Hoi Wouter!
    Ik wil je via deze weg een heel goed en voorspoedig nieuwjaar wensen!
    Vanuit Lytsewierrum komen mooie berichten over jou en je verblijf in Brockwood Park!
    Hoop dat de positiviteit ook dit jaar doorzet!
    Binnenkort je Pa "on tour".......spannende familie toch!!
    Ben ook bij Feikje Sybrandy geweest; geen nachtschades meer!!
    Souter, heb het goed daar en tot ziens weer in Fryslân!
    Leukste nieuwjaarsgroeten!! Carla